top of page

Noord/Zuidlijnstation Noord

Opdrachtgever: Gemeente Amsterdam
2018 NZL-station Noord 600x400.jpg

De Noord/Zuidlijn vormt de nieuwe noord-zuid metroverbinding van Amsterdam. Nadat de metro ten zuiden van het IJ ondergronds loopt, komt de metrolijn in Amsterdam-Noord boven de grond. Het tracé loopt in de middenberm van de Nieuwe Leeuwarderweg. Deze weg is een van de belangrijkste verkeerscorridors tussen de ringweg A10 en (via de IJtunnel) de binnenstad. De meest noordelijke halte van de metrolijn ligt vlak bij de A10 in de Buikslotermeer. Rondom deze halte is een grootschalige stedelijke ontwikkeling ontstaan: Centrum Amsterdam Noord. Samen met de wens om een groot busstation te realiseren aan de rand van de stad, was dit aanleiding om in plaats van een metrohalte een integraal station en stationsgebied te realiseren. Een sculpturale kap omspant en markeert het station.

SD+P was gedurende een lange periode betrokken bij de realisatie van dit station. Vanaf de eerste planvorming tot en met de oplevering. Aanvankelijk verzorgden wij het projectmanagement en civieltechnisch advies binnen de gemeentelijke projectorganisatie. Dit betrof het aansturen van een haalbaar stedenbouwkundig en technisch ontwerp en de besluitvorming over het integrale station. Nadat het project is ondergebracht bij de Noord/Zuidlijn-organisatie, verzorgden we het contractmanagement bij de aanbesteding en tijdens de contractfase, die in bouwteamverband is doorlopen.

Complex mobiliteitsknooppunt
Het metroperron ligt op een nieuw gebouwd viaduct in de middenberm van de Nieuwe Leeuwarderweg. Het station heeft twee uitgangen en een eilandperron van 132 meter lang en 22 meter breed. Onder dit viaduct ligt een centrale stationshal met aan weerszijden een perron van het busstation voor zowel stads- als streekvervoer. Ook de IJdoornlaan, een belangrijke oost-westverbinding voor autoverkeer in Amsterdam-Noord ligt op dit niveau en kruist het viaduct. Nog een niveau lager is op maaiveldniveau een fietsenstalling gerealiseerd en zijn de technische ruimtes ingepast. Centraal onder het station loopt een corridor die het staion en de omgeving verbinden met een P+R-locatie.

Ten noorden van het station is een keer- en opstelterrein voor de metrotreinen aangelegd. Naast dit rangeerterrein is het zogenoemde Voorzieningengebouw gerealiseerd. Dit gebouw biedt onderdak aan een kantoor, aan ruimten voor metrobestuurders, onderhoudspersoneel en schoonmakers en aan techniek- en opslagruimten.

 

Omgeving.

Rondom het station ondergaat het gebied een complete metamorfose. Centrum Amsterdam Noord (CAN) bestaat uit een uitbreiding van het winkelcentrum Boven 't Y, nieuwe woonwijken en appartementen in hoogbouw, cultuur, een bioscoop, onderwijsvoorzieningen en uitbreiding van kantoren. De nieuwe straten in de directe omgeving van het station zijn vernoemd naar trein- en metrostations in andere Europese hoofdsteden: Gare du Nord (Parijs), King's Cross (Londen) en Termini (Rome). In de lussen van de op- en afritten van de Nieuwe Leeuwarderweg aan de IJdoornlaan is een P+R-voorziening gerealiseerd die een directe toegang heeft naar het station en met de auto alleen te bereiken is via de Nieuwe Leeuwarderweg zelf.

bottom of page